Abonnemangsvillkor för Northguard Sverige AB.
Återstående avtalsvillkor och dessa villkor finns att läsa på vår avtalsvillkorssida.
1. Företagsinformation
1.1. Northguard Sverige AB, org.nr. 559333–2413 är etablerat på adressen, c/o Lundströms Redovisningstjänst AB, Kungtorpsvängen 10 B, 236 32 HÖLLVIKEN (”Northguard”).
1.2. Northguard kan kontaktas på telefonnummer 010-888 65 44 och [email protected]
1.3. Northguard är organiserat som ett aktiebolag
2. Tjänster på abonnemang
2.1. Priser för abonnemangstjänster framgår av Northguards prislistor, erbjudanden eller liknande. Priset anges vid det enskilda köpet.
2.2. Abonnemangstjänster löper på obestämd tid och förnyas automatiskt tills kunden säger upp abonnemanget, om inte annat framgår av det enskilda abonnemangsavtalet.
Kunden ansvarar för att säga upp abonnemanget om tjänsten inte längre önskas. Om kunden upphör med betalningen utan att formellt säga upp abonnemanget, fortlöper abonnemanget tills uppsägning sker. Kunden är inte befriad från betalning för uteblivna abonnemangstjänster om kunden slutar betala utan att säga upp abonnemanget.
2.3. Efter beställning av ett abonnemang skickas en bekräftelse via e-post. Kunden får varje månad en ny bekräftelse när abonnemanget automatiskt förnyas.
2.4. Abonnemanget kan sägas upp med en (1) månads uppsägningstid till utgången av en kalendermånad, dock tidigast efter att elva (11) månader har förflutit från avtalets ingående.
Detta innebär en minsta bindningstid om tolv (12) månader.
För företagskunder gäller dock att den minsta bindningstiden är trettiosex (36) månader, om inte annat särskilt framgår av avtalet eller Avtalsvillkoren. Om en kortare bindningstid uttryckligen anges i kundens beställning eller avtal, gäller den kortare perioden.
2.5. Uppsägning ska ske skriftligen via e-post till Northguard på e-post [email protected].
2.6. Privatpersoner har ångerrätt i enlighet med avsnitt 3. Företagskunder har ingen ångerrätt.
2.7. Köplagens regler om fel gäller för köp av varor. Köplagens regler om fel, inklusive kundens reklamationsrätt på 3 år enligt köplagen, gäller därför inte vid köp av abonnemang, där leverans av tjänster är huvudelementet.
2.8. Kunden kan registrera ett betalkort för automatisk debitering av abonnemangsavgifter. Kunden kan när som helst återkalla sitt medgivande till att Northguard debiterar kortet. Kunden kan även invända mot ”obehöriga debiteringar” hos sin kortutgivare, dock senast åtta (8) veckor efter debiteringen, om inte annat framgår av kundens avtal med kortutgivaren.
2.9. Om kunden är företagare och inte betalar den månatliga abonnemangsavgiften i tid förbehåller sig Northguard rätten att tillfälligt spärra åtkomst till eller hålla inne abonnemangstjänsten tills alla utestående abonnemangsbetalningar inklusive eventuella räntor eller påminnelseavgifter enligt tillämplig svensk rätt har betalats. Om en skuld för utebliven betalning av abonnemangstjänsten inte har betalats senast 10 dagar efter en skriftlig betalningspåminnelse är Northguard berättigad men inte skyldig att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan och kräva ersättning för eventuell förlust enligt svensk rätts allmänna regler.
3. Ångerrätt och särskilt för konsumenter
3.1. Villkoren och bestämmelserna i detta avsnitt gäller endast för konsumentköp, det vill säga när kunden är en privatperson som handlar för ändamål utanför näringsverksamhet. Dessa villkor gäller inte för affärstransaktioner.
3.2. En ångerrätt på fjorton (14) dagar gäller för köp som konsumenten har ingått utanför Northguards affärslokal eller vid avtal om distansförsäljning (t.ex. köp över internet).
Följande typer av tjänster omfattas dock inte av ångerrätten:
a) Avtal om specifika brådskande reparations- eller underhållsarbeten hos kunden som kunden på förhand uttryckligen har begärt.
b) Leverans av förseglade ljud- eller bildinspelningar eller datorprogramvara, där kunden har brutit förseglingen.
c) Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om utförandet har påbörjats med kundens föregående uttryckliga samtycke och erkännande att kunden därmed förlorar sin ångerrätt.
d) Köp av tjänster som beskrivs i nedanstående punkt 4.
Leverans av digitalt innehåll såsom videofiler, spel, appar, säkerhetsprogram och annan programvara där kunden själv har brutit förseglingen eller aktiverat licensen, är exempel på undantag från ångerrätten, som beskrivs i punkt 3.2, a) till d).
Om förseglingen bryts eller licensen aktiveras med kundens samtycke, anses det som att kunden själv har brutit förseglingen eller aktiverat licensen, även om kunden ber Northguards tekniker att utföra dessa åtgärder.
3.3. Tidsfristen för att utöva ångerrätten är fjorton (14) dagar. Vid köp av tjänster löper tidsfristen från dagen för avtalets ingående. Vid köp av varor löper fristen från den dag då varan tas emot av kunden eller den mottagare som kunden har angett.
3.4. Vid köp av tjänster, där hela leveransen ska ske inom fjorton (14) dagar efter avtalets ingående, ger kunden sitt samtycke till att ångerrätten omedelbart upphör när tjänsten har fullföljts och avslutats, även om detta sker tidigare än fjorton (14) dagar efter avtalets ingående.
Kunden accepterar även att avtalet träder i kraft omedelbart och att leverans kan påbörjas innan ångerrätten löper ut. Detta innebär att kunden ska betala för de rimliga kostnaderna för varje delvis leverans som har skett innan den dag kunden utövar sin ångerrätt.
Detta gäller exempelvis, men är inte begränsat till, installation eller konfiguration av programvara som slutförs innan ångerrätten löper ut, optimering eller service av datorer eller annan utrustning etc.
3.5. Kunden kan utöva sin ångerrätt genom att ge ett otvetydigt meddelande om ånger till Northguard. Vi rekommenderar att kontakt sker via e-post till [email protected].
Kunden kan använda standardformuläret från konsumentköplagen, som finns längst ner i dessa allmänna villkor.
3.6. När kunden har valt att använda ångerrätten för köp av en fysisk vara, ska kunden utan onödig fördröjning och senast fjorton (14) dagar efter meddelandet om användande av ångerrätten returnera varan, om inte annat har avtalats uttryckligen. Kunden ska själv stå för de direkta kostnaderna för frakt/retur av varan.
3.7. Kunden ska betala för värdeminskning av varor som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur varan fungerar.
3.8. När kunden utövar sin ångerrätt återbetalar Northguard alla betalningar som mottagits från kunden, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader som följer av kundens eget val av annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som Northguard erbjuder), utan onödig fördröjning och senast fjorton (14) dagar efter att Northguard mottagit kundens meddelande om användning av ångerrätten.
Northguard genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som kunden använde, om inte annat har avtalats. Återbetalningen sker utan återbetalningsavgifter för kunden.
Northguard kan hålla inne återbetalningen tills den tidigaste punkten då varorna har returnerats eller kunden har lämnat dokumentation för att ha returnerat varorna.
Om ångerrätten utövas för digitala tjänster eller produkter kan Northguard förhindra kundens fortsatta användning av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, särskilt genom att göra det otillgängligt för kunden eller göra kundens användarkonto inaktivt.
Dessa abonnemangsvillkor är senast uppdaterade den: 1 april 2025.